Exkurze -> 21.05.2015 |
IV. tranzitní železniční koridor
úsek Chotoviny Sudoměřice u Tábora
Dne 21. 5. 2015 se uskutečnila exkurze studentů Fakulty stavební na stavbu Modernizace trati Tábor Sudoměřice u Tábora. Úsek je součástí evropského tranzitního železničního koridoru, který spojuje německé Drážďany, Prahu a rakouský Linec. Z historického hlediska se jedná o součást železniční trati mezi Benešovem a Veselím nad Lužnicí zprovozněné v roce 1871. V roce 2001 schválila vláda ČR modernizaci trati jako části 4. železničního koridoru. Modernizace 4. železničního koridoru probíhá postupně od roku 2005 a její dokončení je plánováno na rok 2016. V rámci stavby Modernizace trati Tábor Sudoměřice u Tábora dochází ke zdvoukolejnění celého úseku, rekonstrukci železniční stanice (ŽST) Chotoviny a přestavbě ŽST Sudoměřice u Tábora na zastávku. Investorem stavby je Správa železniční dopravní cesty, s.o., (SŽDC) projektantem SUDOP Praha, a.s. a hlavním dodavatelem společnost OHL ŽS, a.s.
V úseku Chotoviny Sudoměřice u Tábora je z důvodu nevyhovujících směrových poměrů opuštěna původní osa trati a nová trať je vedena v přeložce. Právě do tohoto velmi zajímavého úseku směřovaly kroky studentů Fakulty stavební během exkurze organizované zástupcem investora stavby, Ing. Petrem Martincem ve spolupráci s Katedrou železničních staveb. Mezi studenty byli studenti 3. až 5. ročníku oboru Konstrukce a dopravní stavby, z nichž část zpracovává své bakalářské a diplomové práce právě na Katedře železničních staveb a část je posluchači předmětu Železniční stavby 1, vyučovaného ve 3. ročníku. Po příjezdu do Chotovin se studentů ujali zástupci investora, projektanta a hlavního dodavatele stavby a společně se vydali po trase budoucí železniční trati směrem do Sudoměřic u Tábora.
Hned v úvodu exkurze měli studenti možnost podrobně se seznámit s postupem pokládky kolejového roštu za pomoci pokladače pražců Donelli PTH - 350. Další zastavení proběhlo u přemostění dálnice D3 a původní silnice I/3, které je zajištěno pomocí ocelového mostu o délce 100 m a navazující estakády s osmi poli o délce 54 m. Nosná konstrukce ocelového mostu je tvořena tzv. Langerovým nosníkem. Zvláštností mostu je způsob řízení dilatace mostu pomocí systému řídících tyčí Meyer Wünstorf, který zde byl použit poprvé na území ČR. Díky použití tohoto systému nebylo, při dané délce mostní konstrukce, nutné do koleje vkládat kolejová dilatační zařízení. O návrhu mostní konstrukce a systému řídících tyčí, studenty informoval vedoucí projektant střediska mostů Ing. Martin Vlasák (SUDOP Praha, a.s.). Mostní konstrukce byla, oproti původním předpokladům, svařována z montážních dílců na místě při omezení dopravy na dálnici D3. Bližší informace k technologii montáže mostní konstrukce podal hlavní stavbyvedoucí pan Petr Kubík z OHL ŽS, a.s.
Neméně zajímavým objektem v navštíveném úseku je Sudoměřický tunel, který se nachází v pravotočivém oblouku o poloměru 2802 m před budoucí zastávkou Sudoměřice u Tábora. Jedná se o dvoukolejný tunel, jehož délka činí 444 m. Tunel byl v převážné většině své délky budován tzv. novou rakouskou tunelovací metodou (NRTM). Výjimkou byly krátké úseky při obou portálech. U jižního portálu, v jehož těsné blízkosti dochází ke křížení železniční trati a původní silnice I/3, došlo před zahájením stavebních prací ke změně technologie výstavby. Namísto původně plánované metody ražby s vertikálním členěním výrubu se zajištěním nadloží mikropilotovým deštníkem bylo přistoupeno k zhotovení části tunelu u portálu tzv. metodou želva. V otevřené stavební jámě byla zhotovena betonová klenba, pod jejíž ochranou byl poté proveden výrub tunelu. S tímto zajímavým technickým řešením seznámil studenty Ing. Martinec.
Díky exkurzi měli studenti Fakulty stavební možnost seznámit s procesy a technologiemi využívanými při realizaci významných kolejových staveb a doplnit teoretické informace získané při studiu o poznatky z praxe. Katedra železničních staveb děkuje všem zmíněných za spolupráci při organizaci exkurze a zajímavý výklad k jednotlivým stavebním objektům. Poděkování patří také Ing. Renatě Kristianové ze SŽDC, a panu Miloši Vošterovi z OHL ŽS, a.s. Doprava na exkurzi byla hrazena z příspěvku Fakulty stavební.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |